10% מהישראלים גרים בירושלים, בירת ישראל ואחת הערים המובילות במספר אישורי הבנייה שהונפקו. ראש עיריית ירושלים, משה אריה דיבר עם "גלובס" "עורך העורך דרור מרמור בכנס הגלובס-בנק לאומי ישראל בתל אביב, דיבר ראש עיריית ירושלים, משה אריה, על הסיבות לכך שירושלים הפכה אטרקטיבית במיוחד עבור מפתחים, וכיצד צמיחת אספקת הדיור תענה על הביקוש.
בהמשך נציג את הסקר הגדול שערכנו המראה שמפתחי נדל"ן יוצאים מגדרם לשבח את התנהלות העירייה בירושלים. אך אנו רואים זאת גם במספרים: העיר מובילה באישורי בנייה, ובמיוחד בהתחדשות עירונית. בסופו של דבר, כאשר מפתחים הם חינם, המבחן האמיתי הוא מבצר המבחן שהעיר והתושבים. אתה לא חושב שזה יכול להתברר כחרב פיפיות?
"איתנו כאן מהנדס העיר ירושלמי, שלדעתי מהנדס העיר הטוב ביותר במדינה. הוא באמת, באמת ראוי לשבח רב. הסוד הוא לתאר חזון, לקבוע את הדרך שאתה רוצה לנסוע ואז לחזור ולתת למערכת לעבוד. כל מי שאינו פועל על פי המדיניות הזו לא יכול להמשיך בירושלים, יש לנו מנהל תכנון של כל אחד מהם, כלשהו, על כל אחד מהם, על מנת של כל אחד מהם, על מנת, הציבור.
ובכל זאת בשנת 2024, 7,800 אנשים יותר עזבו את העיר מאשר לגור שם
"חישוב גס הוא כ -1,700 משפחות. אך באופן עקרוני, זו השנה הרביעית בה אנו בונים ומנפיקו לפחות 7,500 אישורי בנייה. השנה אנו מצפים להגיע ל 8,000. נראה גם מספרים דומים בשנתיים הבאות. זה יביא לשני דברים: הגירה חיובית משמעותית לעיר ולהגעת אוכלוסייה חזקה בירוזלם."
ראשי ערים אחרים יגידו שלמעשה קל לאריה לצאת לבנייה בלתי מוגבלת מכיוון שירושלים נהנית ממענק מיוחד כעיר הבירה של יותר ממיליארד שנה בשנה, מה שמסייע לך להתגבר על האתגרים שיש לערים אחרות
מאמרים קשורים
"ההוצאות הנוכחיות שלנו בעיר גבוהות, אבל אין לי שום ביקורת על ראשי ערים אחרים, לכולם יש בעיות משלהם. אבל המורכבות הקיימת בירושלים לא נמצאת בשום עיר אחרת במדינה. כשאנחנו מדברים על מיליון תושבים, אנו מדברים על שלושה סוגים של אוכלוסייה: אוכלוסייה כללית – בין 350,000 ל -400,000 תושבים, גודל Aviv (Telediv), זה 350,000 נושאים דתיים, 350,000 תושבים דתיים, גודל Aviv). ערבים.
מרבית הבנייה החדשה מתוכננת למגדלי קומות. מאיפה יגיע הדרישה, כאשר ידוע מראש כי מגדלים מתאימים לאוכלוסייה השונה בעיקרון מזו שמתגוררת כיום בעיר?
"אני לא יודע על מצב שיש היצע ואין ביקוש. המגדלים התחילו לפני שנים בתל אביב. כשאנחנו מדברים על גודל אוכלוסייה כמו תל אביב, עלינו להבין שהמצב הסוציו -אקונומי בירושלים נובע מההרכב של האוכלוסייה. לכן, אני דיברתי על מה שדברתי על מה שאיננו מבנה את האוכלוסייה הגבוהה ביותר. אמר, 'התחלתי לבנות ואף אחד לא יקנה'.
"כרגע, יש לנו ביקוש חזק מתושבי ירושלים שרוצים לשפר את תנאי הדיור שלהם, תושבים זרים שרוצים לעבור לירושלים, מהגרים – במיוחד מארה"ב, קנדה ואירופה. המהגרים של ימינו רוצים להגיע לירושלים בראש ובראשונה. מכל בעיה.
האם יש לך חדשות טובות לצעירים המתגוררים בירושלים?
"אני בטוח שהצעירים האלה, בעוד כמה שנים, יוכלו לקנות דירות ולשלם את המשכנתא. יש למעשה שלושה וקטורים שאני מפתח בעיר: בניית יחידות דיור, אפשרויות תעסוקה ותחבורה."
אולם פיתוח משרדים מתקשה להגיע לירושלים
"תהליך הבנייה איטי ברחבי הארץ. בניית מגדל לוקח מינימום של חמש שנים. לאחר מכן, המגדלים מתחילים לעלות. באופן טבעי, כאשר חברה רוצה לבוא ולהציע עבודות, זה מסתכל מתי הוא יכול למעשה לעבור לגור. אנחנו עדיין לא נמצאים בעמדה בה ניתן יהיה להיות בכיס, אך אנו מתקרבים למשתק, אבל אנחנו מתקרבים לזה. שילוב של חברות מובילות והאוניברסיטה עצמה.
אתה העיר הראשונה שתפעיל רשת רכבת קלה, שהיא דחיפה משמעותית לתחבורה ציבורית.
"אמרתי שירושלים תהיה הראשונה להיפטר מפקקים ואנחנו בדרך לשם. סגרנו את הרכבת הקלה ואנחנו נמתחה ביקורת לא מעט על כך, אבל אנחנו על לוח הזמנים. זו מהפכה עצומה, ואלוהים מוכן, הרכבת הקלה תחזור בפעולה ב -1 בספטמבר. ונווה יעקב.
הקו הירוק כבר נמצא באמצע הדרך, והוא צפוי להתחיל לפעול ברבעון הראשון של 2026 בעוד כשמונה חודשים ויגיע להר סקופוס. בין 70,000 ל 80,000 נוסעים יטיילו עליו כל יום. חשבו מה זה עושה בהפחתת מספר המכוניות. בסופו של דבר, כשסייום עם הקו הירוק, אני אבטיח שמכוניות לא ייכנסו לירושלים, ומי שכן ישלם חיוב עומס. ברגע שהרכבת הקלה ברמה מספקת, לא תהיה שום הצדקה להיכנס למכונית. "
כולל בשבת?
". לא.
הזכרת קודם לכן את תערובת האוכלוסייה של ירושלים, אשר בואו נבין, היא מדינת ישראל בעוד כמה עשורים.
"בירושלים זה נתון. כולנו חיים יחד. כולם נמצאים בקואליציה. אנחנו טוענים, אנחנו נלחמים, אבל אנחנו חיים יחד."
גילוי נאות: הוועידה נערכה בשיתוף עם בנק לאומי ובחסות קבוצת מיבנה, שיקון ובינוי, סולל בונה ומשרד עורכי הדין פישר. (FBC)
פורסם על ידי גלובס, ישראל חדשות עסקיות – en.globes.co.il – ב- 22 ביולי 2025.
© זכויות יוצרים של מו"ל גלובס Itonut (1983) בע"מ, 2025.